دامپرچیست؟

 ماشین دامپر، مشابه فرقون است. دامپر به کمک نیروی محرک موتور تعبیه شده در بدنه خود، مصالح و مواد ساختمانی را در فواصل نزدیک حمل می کند. سوخت مصرفی موتور محرک دامپر دیزل می باشد. مصرف سوخت ماشین بستگی به ظرفیت و نوع موتور ماشین دارد. ظرفیت دامپر از یک تا نه تن می رسد. هرچه ظرفیت حمل بار دامپر بالا باشد، سرعت، قدرت موتور و وزن بدنه ماشین نیز بیشتر خواهد بود.

مزایای ماشین دامپر
– افزایش سرعت اجرای عملیات
– مقرون به صرفه
– قدرت مانور بالا (به دلیل اتصال مفصلی میان دو بخش تشکیل دهنده ساختار ماشین دامپر، این ماشین از قدرت مانور بالایی برخوردار است، به طوری که امکان چرخش در فضای محدود را نیز دارا می باشد.)

قطعات سازنده ماشین دامپر
دامپر دارای ساختار و عملکردی بسیار ساده است. ساختار کلی دامپر شامل دو بخش می باشد که توسط مفصلی به یکدیگر متصلند. شاسی، لاستیک ها، جک های هیدرولیکی و جام قسمت جلویی دامپر را تشکیل می دهند. لازم است، جام دامپر از جنس فلز مقاوم و ضدزنگ مانند فولاد باشد، تا در برابر نیروهای وارده مقاومت نشان دهد.  نیروهای وارده بر جام دامپر، از طریق یک صفحه فولادی ضخیم به شاسی ماشین وارد می شوند.
موتور، شاسی، لاستیک ها، کابین و سایر ملحقات آن در قسمت عقبی ماشین دامپر قرار دارند.
نحوه حرکت و راه اندازی دامپر مشابه سایر ماشین آلات (ماشین آلات موتوردار) است. نیرو توسط موتورها تولید و سپس به چرخ ها انتقال می یابد.
تسلط دید راننده، به چهار طرف کابین دامپر، ضروری می باشد. از این رو کابین راننده به صورت سرباز طراحی می شود و در صورت پوشیده بودن، جداره  کابین از جنس شفاف (معمولا شیشه) است. از دیگر ضرورت های طراحی و ساخت دامپر، کنترل لرزش ناشی از حرکت ماشین به ویژه در جاده های ناهموار می باشد که امروزه از سوی سازندگان دامپر مورد توجه قرار گرفته است و سعی بر آن شده تا در دامپرهای جدید لرزش های بدنه ماشین، مطابق با استانداردهای بین المللی کنترل شود

انواع دامپر:

دامپر ها در انواع ساده و گردان به صورت تک و دو و سه سیلندر به صورت تک و دو دیفرانسیل در مدل هندلی و استارتی موجود است .دامپر ها میتوانند یک طرف تخلیه و سه طرف تخلیه هیدولیک میباشد .

دامپر تخلیه بلند جهت استفاده از بلوک زنی است.

تناژ های دامپر:

دامپر ها در تناژ مختلف متناسب با نیاز مشتری تولید و  به بازار عرضه میشود.

دامپر ها در تناژ ۱ تن ، دامپر ۱/۵ تن، دامپر ۲ تن، دامپر ۲/۵ تن،دامپر ۳ تن، ذهستند.

تفاوت دامپرها
دامپرها از دو نظر با یکدیگر تفاوت دارند:

– اختلاف در ظرفیت حمل بار
– نحوه تخلیه بار توسط جام

با توجه به نحوه تخلیه بار از جام دامپر، سه نوع دامپر وجود دارد:
۱- نوع معمول دامپر: در این نوع دامپر، جام، قدرت مانور چندانی ندارد و بار توسط جک های هیدرولیکی جام تخلیه می گردد.
۲- در نوع پیشرفته تر دامپر، جام دامپر، قابلیت گردش در جهات مختلف را دارد. این نوع دامپر در مواردی که تخلیه از روبرو میسر نباشد مورد استفاده قرار می گیرد.
۳- نوع سومی از دامپر نیز وجود دارد. در این نوع دامپر، جام علاوه بر قابلیت گردش در جهات مختلف، می تواند در جهت عمودی (بالا و پایین) نیز حرکت کند. این قابلیت امکان تخلیه بار تا ارتفاع سه متر را به دامپر می دهد. این نوع دامپر برای تخلیه بار بر روی دپو، مورد استفاده قرار می گیرد.

دامپر
دامپر

 

ارسال دیدگاه