بچینگ پلانت

 بچینگ پلانت چیست:

توضیحات بچینگ پلانت:بچینگ پلانت یا بچ پلانت دستگاهی است که مواد بتن را مخلوط کرده و ترکیب میکند.

ساختن بتن با حجم و سرعت بالا نیاز به دستگاهی دارد که این دستگاه را بچینگ پلنت می نامند.
هر مرحله از آماده سازی و ریزش بتن یک بچ(Batch) نامیده می شود و چون این دستگاه بصورت پشت سرهم بتن تولید می کند به آن بچینگ بتن می گویند .

 اجزای تشکیل دهنده خط کامل بچینیگ پلانت شامل موارد ذیل می باشد.

دستگاه تغذیه یا فیدر در مجموعه بچینگ پلانت بتن به عنوان اولین قسمت از این مجموعه نقش سیلو(بین)ذخیره ی مصالح اولیه را دارد. فیدر بچینگ پلانت بر اساس تعداد بین ها، حداکثر میزان ظرفیت ذخیره مواد در مجموعه و نیز توان توزین در هر نوبت بارگیری(هر بچ)نام گذاری و طبقه بندی میشود.(تعداد از همکاران در طبقه بندی های خود تعداد دریچه های تخلیه مواد از سیلو(بین)به باسکول مصالح را نیز به عنوان شاخص در نام گذاری ها را در نظر میگیرند.)

  در کل فیدر مصالح در بچینگ بتن بدلیل قرار داشتن تحت بارهای استاتیکی و دینامیکی شدید هنگام بار گیری و توسط لودر یا کامیون باید از استراکچر محکم و مقاوم برخوردار باشند، تا در اثنای کار دچار شکست و ایجاد خسارت، و در نهایت خرابی دستگاه نشود.

  نکات مورد توجه در هنگام انتخاب فیدر مناسب :

 ۱- استحکام شاسی. ۲- ظرفیت حقیقی توزین.  ۳- ظرفیت ذخیره مصالح.  ۴- سیستم توزین.

  * امروزه با منسوخ شدن سیستمهای توزین مکانیکی که مبتنی بر کشش فنر و استفاده از سیستم نیرو سنج های قدیمی بودند و نیز سیستم اندازه گیری حجمی که در هر دو روش با خطا های زیادی در امر اختلات وجود داشت با استفاده از واحدهای توزین الکترونیکی، هم دقت و هم سرعت عمل به نحو چشم گیری بهبود یافته.

 -تسمه نقاله مادر:

در مجموعه بچینگ پلانت بتن، پس از انبارش و توزین مصالح برای انتقال مواد به میکسر از نوار نقاله استفاده می شود. (تسمه نقاله ها عموما به اشکال (پروفیل ها)V شکل ، U شکل و تخت ساخته میشوند، که مدلهای V و U شکل برای جابجائی مواد فله ای و بدونه شکل خاص مورد استفاده دارد. در مجموعه بچینگ پلانت نیز از این نوع تسمه نقاله به کار رفته است.)

 * اندازه ها(عرض لاستیک و زاویه فرم)تسمه نقاله ها نسبت به نوع مواد متفاوت خواهد بود که طی مراحل طراحی با استفاده از محاسبات مربوط بدست می آید.

L pro belt conveyore d38bfcb9fa9adc6295a6e0668defdb43.jpg نوار نقاله vشکل

 

   -هاپر(قیف)دوطرفه:

هنگام طراحی خط بچینگ پلانت در مجمو عه هائی که سیستم، دارای میکسر(مخلوط کن)هست، مواردی پیش می آید که لازم است بتن هم به صورت تر و هم به صورت خشک(بدون افزودن آب)بارگیری شود. در این موارد ما بین میکسر و نوار نقاله مادر سیستمی اضافه می شود، تا با استفاده از آن  به راحتی این امکان به آن افزوده شود.

   * این سیستم نسبت به نوع میکسر متفاوت خواهد بود، که به صورت مجزا از نوار نقاله یا جزئی از نوار نقاله و نیز میتوان از نوار نقاله مجزا برای این منظور استفاده کرد.

هاپر دو طرفه هاپر دو طرفه

  -میکسر(مخلوط کن):

به منظور مخلوط کردن(میکس)مصالح تشکیل دهنده بتن انواع مختلفی از میکسر بتن طراحی و ساخته شده است که هر کدام معایب و محاسن مربوط به خود را دارد.

   انواع میکسر بچینگ پلانت:
۱- توین شفت:

نوع توین شفت دارای بهترین کیفیت میکس در بین انواع دیگر میباشد. توانائی و کیفیت این میکسر موجب شده است تا از آن در تولید بتن مقاوم و بتن اسفنجی  استفاده شود.

 * میکسر توین شفت در ظرفیت های ۱ الی ۶ متر مکعبی ساخته و بکار گرفته شده است.

میکسر توین شفت میکسر توین شفت

۲- میکسر عمودی(پن میکسر):

اغلب در کارخانجات قطعات پیش ساخته و بلوک های رنگی از این نوع میکسر استفاده میشود. پن میکسر ها به دلیل اینکه از نظر موقعیت تغذیه و تخلیه مصالح دارای انعطاف بیشتری هستند، از محبوبیت بیشتری برخوردار می باشند.

میکسر پَن * پن میکسر ها در ظرفیت های ۰٫۷ الی ۳ متر مکعبی تولید و عرضه میشود.

* با پیدایش نوع پیشرفته ای از میکسرهای عمودی که به نوع پلنتری(سیاره ای)معروف شده اند، نوع پن میکسر به مرور محبوبیت خود را از دست داده و جای خود را به نوع پلنتری، با قدرت و کیفیت میکس بالا داده است.

میکسر پلَنتری

۳- درام میکسر:

در اغلب کارخانجات تولید و فروش بتن آماده بیشتر از نوع درام میکسر استفاده میشود که می توان گفت قدیمی ترین و پرکاربردترین نوع میکسر ها به شمار می روند.

* درام میکسرها در ظرفیت های ۰٫۷ الی ۹ متر مکعبی ساخته و بکار گرفته میشود.

درام میکسر درام میکسر درام میکسر

۴- میکسر تک محور(سینگل شفت):

این نوع میکسر نوع کوچکتری از میکسرهای توین شفت (دو محور)محسوب می شوند، به گونه ای که تنها دارای یک محور بوده و در ظرفیت کوچکتر و برای کارخانجات تولید قطعات پیش ساخته، بلوکهای رنگی و درکارخانه های تهیه ی خوراک دام و طیور  استفاده می شود.

  * میکسرهای تک محوره در ظرفیت های ۰٫۵ الی ۲٫۵ متر مکعبی تولید و استفاده میشوند.

میکسر تک شفت میکسر تک شفت میکسر تک شفت

-باسکول:

در طرح اختلاط بتن، سیمان نقش تائین کننده ای در استحکام بتن پس از خشک شدن دارد در واقع ماده چسبنده مصالح(شن و ماسه)بتن، سیمان آن بشمار می رود، و باید طبق استاندارد باشد. برای اندازه گیری مقدار به کار گیری سیمان از روش توزین استفاده می شود، و تجهیزات به کار گیری شده به باسکول(قپان)سیمان است.

باسکول مواد فله ای

 * دقیقترین روش برای توزین سیمان استفاده از لودسل های دیجیتالی میباشد .

 * باسکول سیمان در رنج های گسترده ای از ظرفیتها امکان ساخت دارند و طبق نیاز طراحی و تولید میشوند.

 

-اسکرو کانوایر :

در مجموعه ی بچینگ پلانت برای انتقال سیمان از سیلوها به باسکول و نیز پس از توزین از باسکول به میکسر(تراک میکسر یا میکسرهای ثابت)از اسکرو سیمان استفاده میشود.

اسکرو کانوایر* اسکرو های سیمان بسته به میزان سیمان لازم برای هر بچ در قطرهای متفاوتی ساخته میشوند(“۶ ,”۸ ,”۱۰ ).

 * ازاسکروها برای انتقال انواع مواد پودری استفاده می شود.

-سیلوی سیمان:

در پروژه های بزرگ ساختمانی برای نگهداری سیمان مورد استفاده از مخازن فلزی مخصوصی استفاده میشود.(سیلوی سیمان).سیلوی سیمان میتواند به صورت ثابت، موبایل و یا پرتابل باشد،بسته به موقعیت و محل استقرار انتخاب و استفاده میشود .

* سیلوهای سیمان ثابت در ظرفیت های ۶۰ الی ۲۵۰ تن، نوع پرتابل(خود ایستا)با ظرفیت ۳۰ الی ۶۰ تن و نوع موبایل با ۱۰ الی ۳۰ تن حجم به کاربرده می شوند.

سیلوی سیمان سیلوی سیمان

 

-تراک میکسر:

در کارخانجات تولید و فروش بتن آماده و گاهی نیز در کارگاههای بزرگ ساختمانی که محل استقرار سایت بچینگ پلانت و مکان بتن ریزی از هم فاصله زیاد دارند از تراک میکسر یا اتو میکسر(خودرو هائی که مجهز به مخزنی برای حمل و مخلوط کردن مصالح است)استفاده می شود.

   مخازن میکسر بیشتر بر روی کامیون های ۶ چرخ به بالا (امروزه برای افزایش حجم مخازن و حل مشکل اضافه بار از شاسی هائی استفاده میشود به شکل تریلر بوده و مخازن باحجم بالای ۹ متر مکب را نیز میتوانند حمل کنند.)نصب می شوند. ظرفیت مخازن تراک میکسر ها از ۶ الی ۹متر مکعبی بوده و برای کاربردهای کوچکتر از اتو میکسر استفاده می شود البته گاهی به ناب درخواست مشتری اتومیکسره هائی با حجم بالا قابل ساخت می باشد.

 

auto mixre

تراک میکسر

تراک میکسر

تراک میکسر

 دستگاه  های تولید بتن در جهت مصارف خانگی :

۱-بچینگ پلانت مخصوص استفاده جهت تولید بلوک ،جدول و انواع فراورده های بتنی………..مدل: T.M.C         P25

۲-بچینگ پلانت ، مخصوص استفاده در کنار پروژه های ساختمان ساز مدل :T.M.C                CP25

۳:بچینگ پلانت موبایل مخصوص پروزه های راه سازی مدلMOBILE MTX

۴- بچینگ پلانت با نغذیه مصالح ستاره ای از ظرفیت ۴۰الی ۹۰ متر مکعب در ساعت مدل های T.M.C S40-PARSMIX S70-S60

۵-بچینگ پلانت جهت انواع پروژه های عمرانی و کارخانجات تولید ،فروش بتن با تغذیه مصالح بصورت سه گانه مدل های T.M.C        P25-T  T.M.C         P   ۴۰

۶- بچینگ پلانت با مصالح هاپرسیلو کمپرس مستقیم داخل سیلو های مصالح با تغذیه مینی لودر) از ظرغیت ۲۵الی ۷۰ متر مکعب در ساعت .مدل های T.M.C         P25- T.M.C           P40

۷-بچینگ پلانت مصالح لاین سیلو الایناربین با سیلو خطی تغذیه توسط لودر با کمپرسور مسقیم مصالح داخل سیلو ها از ظرفیت ۴۰ الی۱۸۰  .T.M.C         L40-PARS  MIXL 70 tL90 -L110  – L120 L150 – L180

4 thoughts on “بچینگ پلانت

  1. بچینگ پلانت یا دستگاه تولید بتون آماده دستگاهی است که مواد تشکیل دهنده بتن را مخلوط و با هم ترکیب می نماید. بتن به محض آماده شدن به وسیله تراک میکسر به محل مورد نظر انتقال داده شده و در محل بتن ریزی استفاده می شود که این امر باعث صرفه جویی در زمان و هزینه می گردد.

    در برخی موارد بچینگ پلانت به صورت موقت در یک پروژه بکار برده می شود نه به عنوان یک دستگاه دائمی. در این گونه موارد محل نصب بچینگ پلانت باید نزدیک محل بتن ریزی باشد، هدف از این کار استفاده بهینه از زمان و مکان است به طوری که به سهولت بتوان از بتن ترکیب شده استفاده کرده و از هرگونه تاخیری در فرایند ساخت و ساز جلوگیری به عمل آورد.

  2. ژنراتور یا ژنراتور برق

    تعریف ژنراتور: ژنراتور دستگاهی است که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل و در نهایت تولید برق می نماید که این کار معمولا از طریق القای الکترومغناطیسی صورت می گیرد. القای الکترومغناطیسی با حرکت روتور در اطراف استاتور فراهم می شود که میدان الکتریکی، از طریق یک آهنربای دائم و یا آهنربای مغناطیسی می باشد. این انرژی مکانیکی توسط موتوری که به ژنراتور متصل یا به اصطلاح کوپل شده تولی می شود که به مجموع این دو دستگاه موتور ژنراتور می گویند یا generating set نامیده می شود.

  3. Deutschland online bookmaker http://artbetting.de/bet365/ 100% Bonus.
    bet365 Bonus
    بچینگ چیست ؟
    بچینگ چیست ؟

    ساخت بتن با حجم زیاد نیاز به دستگاهی دارد که این دستگاه را بچینگ می نامند.

    هر مرحله ریزش بتن یک بچ نامیده می شود و چون این دستگاه پشت سر هم بتن تولید می کند به آن بچینگ پلانت می گویند.

    بچینگ پلانت شامل چه قسمتهایی است ؟

    ۱- سیلو های سیمان: این سیلوها که سیمان در آن ذخیره می شود و بین یک تا پنج سیلو بسته به نوع و اندازه ایستگاه مرکز بتن متفاوت است.

    ۲- منبع ذخیره آب : آب مورد نیاز هر بچ پس از اندازه گیری خودکار وارد میکسر می شود.

    ۳- مخازن شن و ماسه: شن و ماسه مورد نیاز به تفکیک در این قسمت ذخیره می شود.

    ۴- باسکول شن و ماسه: به مقدار مورد نیاز از هر مورد را اندازه گیری کرده و به میکسر ارسال می کند.

    ۵- باسکول سیمان: سیمان با تیپ های مختلف در این سیلوها به طور جداگانه نگهداری می شود.

    ۶- دیگ میکسر: مواردی چون سیمان، شن و ماسه، آب در این قسمت با یکدیگر مخلوط می شوند.

    ۷- اتاق اپراتور: کنترل کمیتها و احجام داده شده در این قسمت توسط یک نفر اپراتور انجام می شود.

    ۸- حلزونیهای انتقال سیمان: سیمان را از سیلوها به باسکول سیمان منتقل می کند.

    ۹- کنتور آب: حجم آب مورد نیاز در هر بچ را اندازه گیری می کند

ارسال دیدگاه